Två hav förenas - Atlanten och Stilla havet

Min första kryss genom Panama kanalen 11 januari 1988 

Brev hemifrån

Redan under min första kryssningsmånad ramlade det in post från familj och bekanta. Brevväxlingen var flitig Det innebar att uppdatera Sverige med fartygets poste restante adresser. Nu var det dags att skicka till följande adress: M/S Vistafjord CB Fentone & Co. S.A.P.O Box 5025,1103 Christobal, Pananma


#

Några citat från brevsamlingen:  

- "Julen är över utan snö, men mycket regn

- En annan skriver från snöfattiga Österrike: Åker skidor så gott det går, mest på glaciärerna". 

- "Hemma i Skåne knoppas det redan i januari"


#

Genom Panakanalen lämnar Vistafjord Karibiska havet med riktning Stilla Havet. Det är det smalaste avsnittet mellan syd och nordamerika. Kanalen börjar i hamnstaden Christobal och mynnar i Bilboa, kanalens mynning nära Panama City. 



Tanken om en kanal initierades redan på 1500-talet av spanjorerna I slutet av 1800 talet engagerade fransmännen sig i projektet men arbetskapaciteten minskade pga sjukdomar. Tusentals arbetare dog. Det dröjde innan en läkere förstod att myggor överförde gula febern och malaria. Ett annat problem var finansieringen. 

Det var ett dramatiskt risktagande med långa och många tragedier. Drabbande faktorer var bristen på tekniska färdigheter, sanitet och organisation. Utmaningen var att besegra landskapet som bestyd av berg, floder, träsk och djungel. 

För många av arbetarna var det usla arbetsförhållanden och tusentals förlorade livet. De skulle erövra en tropisk vildmark med fukt, hetta och krokodiler.

I början av 1900-talet tog amerikanarna över rättigheterna och projektet. Politik spelade ocskå en roll i engagemanget. På sin tid blev det världens största dammkonstruktion av slussar. Kanalen öppnades år 1914. Panama och USA ingick därefter ett partnerskap kring kanalen, men under president Jimmie Carters styre övergick kontrollen till Panama. 


Kanalen betraktas som en viktig pulsåder i väldshandeln. En knutpunkt för frakttrafik. Tusentals fartyg passerar varje år och ca 35-40 per dag. 



Här Miraflores, som är namnet på en av de tre slussarna och en del av Panamakanalen


För den som är fascinerad av teknik och histora är kanalen en engagerande bedrift med sin historia, tekniska visioner med slussystem som sänker och höjer fartygen. Det tar en hel dag för ett fartyg att ta sig igenom de drygt 8 milen. Passagerarna hade således gott om tid att betrakta spektaklet.  

New Panamax är numera den största storleken på fartyg som kan passera Panamakanalen sedan den byggdes ut 2016. Det innebar nya större slussar och en bredare och djupare kanal som motsvarar dagens krav på sjöfart. 



Här ser vi en kanal lots eller en "mulåsna" som de kallas. Uppgiften är att dra och navigera fartygen i slussarna. En fråga om tajming. Panama kanalen har ett eget utbildningscenter där simuleringsmodeller används i träningen



Vy från soldäck på Vistafjord

Panamakanalen är beroende av regn.  Reservoarer har byggts för att hushålla med vatten. 

Den här videon ger en bra inblick för den mer intresserade:  https://urplay.se/program/231356-utmanande-byggen-panamakanalen-genom-tat-djungel

Janet var aeroibic och fitness ansvarig ombord. Här pausar vi med en juice på promenaddäck medan vi passerar kanalens slussar.






 

Populära inlägg i den här bloggen